گاهی به علت تغییراتی در نقشه و پروژه یا برای بازسازی، لازم است بتن را برش داد. برش بتن نسبت به تخریب ویژگی های بهتری دارد؛ اما در مواقعی که بتن به نوعی دور ریز است، تخریب آن به صرفه تر است.

امروزه با استفاده از دستگاه های قدرتمند بتن را برش می دهند. در حقیقت برای اجرای چنین عملیاتی لازم است حتما از دستگاه‌ هایی متناسب با مقاطع مورد نظر استفاده شود تا به بهترین شکل فرآیند برش بتن صورت گیرد.

انواع تیغه های مورد استفاده در برش بتن عبارتند از:

تیغه های سنگ تراشی

این تیغه ها به علت ساییدگی به سرعت از بین می روند. تیغه ای که دارای قطر ۷ اینچ است، پس از برش معمولا بین ۱.۲ تا ۶ اینچ ساییده می شود. این بدان معناست که این تیغه مناسب فرآیندی است که فقط نیاز به انجام چند برش کم عمق می باشد.

همچنین تیغه سنگ تراشی نه تنها بتن، بلکه گچ و آسفالت را برش می دهند. اگر فقط به چند برش کوچک نیاز دارید، این تیغه بهترین انتخاب است.

تیغه های الماس

تیغه های الماس بهترین انتخاب برای برش تمیز و عمیق هستند که می توان از آن ها با دو روش خشک یا مرطوب استفاده کرد. این نوع تیغه ها برای برش سطوح بزرگ و عمیق کاربرد دارند.

تیغه الماس برش مرطوب

تیغه الماس برش مرطوب، دارای تیغه های صاف یا دندانه ای است.
آب به پایین نگه داشتن گرد و غبار و همچنین به خنک کردن تیغه کمک می کند.
برش با روش تر، تمیزتر و سریعتر از روش خشک است.
اره های مرطوب معمولا از گاز استفاده می کنند.

تیغه الماس خشک

تیغه های برش خشک الماس اغلب دارای دندانه هستند؛ این امر به دفع مواد زائد و خنک نگه داشتن تیغه کمک می کند. این نوع تیغه زمانی بهتر کار می کند که برش های عمیق تدریجی انجام شود تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

نکات مهم برش بتن

برش بتن مانند هرگونه عملیات ساختمانی خطراتی را ممکن است در پی داشته باشد. بنابراین لازم است نکات ایمنی را رعایت کنیم. خروج گازهای سمی، شکستگی تیغه و تولید ذرات سلیسی حین کار، تعدادی از مواردی هستند که سلامتی کارکنان را تهدید می‌ کند. در ادامه به نکات زیر توجه نمایید.

تیغه دستگاه را به زور وارد قطعه نکنید، اجازه دهید وزن تیغه و اره برش را انجام دهد.

هنگامی که برش خشک انجام می دهید، برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، تیغه را بردارید و اجازه دهید هر ۴۵-۳۰ ثانیه یکبار استراحت کند.

از تیغه برش خشک می توان بدون آب یا با آب استفاده کرد ولی تیغه مرطوب همیشه همراه با آب استفاده می شود.

در هنگام برش بتن بخصوص برش خشک، حتما از محافظ تنفسی، شنوایی و بینایی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید